Günther Vogt

Landschaft als Wunderkammer

Fragen nach einer Haltung

Wenn es die Natur als Ganzes nicht gibt – dann vielleicht die Landschaft als Wunderkammer. Dabei erscheint die fehlende Gesamtheit im besten Fall nicht als Verlust, sondern als Gewinn. Was es für diese Umdeutung braucht, ist ein aufmerksamer Betrachter, der die Vielzahl der Phänomene als Einzelteile sammelt, miteinander in Beziehung setzt und neu arrangiert. Günther Vogt ist ein solcher Sammler und seine Wunderkammer vermag Landschaften und zugleich seine Anschauung derselben zu offenbaren.

An fünf Schauplätzen spricht Günther Vogt über aktuelle Themen der Landschaftsarchitektur, ihr Verhältnis zur Architektur und zur Stadt, über seine Lehre an der ETH Zürich und die Arbeit von Vogt Landschaftsarchitekten. Das vorliegende Buch kann also gleichsam selbst als Wunderkammer gelesen werden, indem es Einblick in den vielfältigen Kosmos von Günther Vogts Denken und Arbeiten gewährt und letztlich nach einer Haltung fragt.

Wenn es die Natur als Ganzes nicht gibt – dann vielleicht die Landschaft als Wunderkammer. Dabei erscheint die fehlende Gesamtheit im besten Fall nicht als Verlust, sondern als Gewinn. Was es für diese Umdeutung braucht, ist ein aufmerksamer Betrachter, der die Vielzahl der Phänomene als Einzelteile sammelt, miteinander in Beziehung setzt und neu arrangiert. Günther Vogt ist ein solcher Sammler und seine Wunderkammer vermag Landschaften und zugleich seine Anschauung derselben zu offenbaren.

An fünf Schauplätzen spricht Günther Vogt über aktuelle Themen der Landschaftsarchitektur, ihr Verhältnis zur Architektur und zur Stadt, über seine Lehre an der ETH Zürich und die Arbeit von Vogt Landschaftsarchitekten. Das vorliegende Buch kann also gleichsam selbst als Wunderkammer gelesen werden, indem es Einblick in den vielfältigen Kosmos von Günther Vogts Denken und Arbeiten gewährt und letztlich nach einer Haltung fragt.

German edition – also available in English

Author(s): Günther Vogt

Edited by Rebecca Bornhauser, Thomas Kissling, Professur Günther Vogt, Departement Architektur ETH Zürich

12 × 19 cm, 4 ¾ x 7 ½ in

ca 244 pages, 64 illustrations

hardback

2015, 978-3-03778-303-0, German
CHF 29.00
Out of stock

Günther Vogt

Günther Vogt was born 1957 in Liechtenstein. His training at Gartenbauschule Oeschberg provided the practical basis for his intensive landscape work. His knowledge of vegetation and his skills in cultivation continue to be the cornerstones of his work. His studies with Peter Erni, Jürg Altherr and Dieter Kienast at Interkantonales Technikum Rapperswil combined the disciplines of culture, design, and natural sciences. In 2000 his office VOGT Landscape Architects emerged from the partnership with Dieter Kienast, with current branches in Berlin, London and Paris. The firm gained international recognition through projects such as the Tate Modern in London, Allianz Arena in Munich, or the Masoala Rainforest Hall at the Zurich Zoo. The work is characterized by a strong design attitude across scales, the cross-disciplinary exchange and fruitful cooperation with artist. From 2005 to 2022, GŸnther Vogt headed the Chair of Landscape Architecture at the ETH Zurich. In 2012 he was visiting professor at Havard Graduate School of Design and was awarded the Prix Meret Oppenheim by the Federal Office of Culture. As a passionate collector and keen traveler, he is looking for ways to read, interpret, and describe landscapes, and finding answers to questions about future forms of urban coexistence.

Thomas Kissling

Thomas Kissling (*1980) studied architecture at ETH (Eidgenössische Technische Hochschule) Zurich, having previously trained as a draftsman. He graduated in 2010 under the tutelage of Prof. Wolfgang Schett. He has worked at ETH as a research assistant since 2010 and as a research associate at the Chair of Prof. Günther Vogt since 2016. His teaching and research focus on transformation processes in the Alpine landscape and topics relating to design methodology at the interface between digital and analog technology and practice. Kissling is co-editor of “Landscape as a Cabinet of Curiosities” (2015) and “Mutation and Morphosis” (2020) and the editor of “Solid, Fluid, Biotic” (2021).

Rebecca Bornhauser

Rebecca Bornhauser was a member of the professorship Günther Vogt at the institute for landscape architecture at the ETH Zurich between 2011 and 2015.